homelopendarchiefvooruitblik
galerienieuwsexpoverhalenlinksreizencontact
Openingstijden:

afhankelijk van het tentoonstellingsaanbod
Archief
Drielandenpunt Werfkade 16
zaterdag, 21 augustus 2004 - zaterdag, 23 oktober 2004

Aleid Holman, aquarellen
Sensu II, bedrukte waaiers
Jörg Zimmerman, objecten van glas

Galerie Werfkade bracht deze expositie werk van kunstenaars uit drie landen bijeen: Duitsland, Japan en Nederland. De smalle Werfkade in Martenshoek is even een drielandenpunt.
 
 
Jörg Zimmerman
 
Jörg Zimmerman (1940) is een grootmeester in de glaskunst. Werk van hem is in alle toonaangevende glasmusea over de gehele wereld te vinden. Jörg Zimmerman houdt niet van gladde, decoratieve en herhaalbare vormen. Hij is geen man van gladde objecten. Breuk en scherpe kanten van glas fascineren hem. In de loop van de tijd heeft hij een geheel eigen ‘glastaal' ontwikkeld. Hij giet glas over grote wafelvormige stukken metaal die hij in bepaalde vormen gebogen heeft. Uiteindelijk ontstaan er geheimzinnige objecten, waaraan hij verder gaat werken door er in te zagen en aan te polijsten. De werkstukken doen vaak denken aan kunstzinnige vergrotingen van een ons onbekende microrwereld. De schelpvorm is in vele varianten terug te vinden.
 
 
Sensu II 
 
Een internationale uitwisseling tussen Japanse en Nederlandse kunstenaars is de basis voor een tentoonstelling van bedrukte waaiers. De tentoonstelling Sensu II is al eerder te zien geweest in Museum Beeckestijn in Velsen en de Nederlandse Ambassade in Tokio.
 
De tentoonstelling is tot stand gekomen door de Vereniging voor Originele Grafie (VOG) waarin de Groningse kunstenaar Willy van der Duyn ook actief in is en Printsaurus. Dat is een groep Japanse grafische kunstenaars die tot doel heeft internationale uitwisselingen te organiseren tussen Japanse en buitenlandse grafici. Printsaurus heeft al in het jaar 2000 waaiers laten bedrukken ter gelegenheid van haar tienjarig bestaan. De groep suggereerde de VOG hetzelfde te laten doen. Willy van der Duyn: ‘wij kegen dikke dubbele vellen papier uit Japan aangeleverd. De vorm van de uiteindelijke waaier was er al op aangegeven. Vervolgens heb ik mijn vellen aan beide zijden bedrukt en weer teruggestuurd.' 
De vier eeuwen oude firma Ibasen, uitgever van vele Ukiyo-e houtsneden, zorgde ervoor dat er in Kyoto waaiers van gemaakt werden door traditionele handwerkslieden.
 
 
Aleid Holman
 
Aleid Holman (1950) 
Het werk van Aleid Holman sluit verrassend goed aan bij de waaiers en het glas van Zimmerman. Haar gloeiende aquarellen hebben een meditatief karakter. Tegelijkertijd gaat het werk ook over emoties. Het vierkant en de cirkel staan afwisselend centraal. Ze kiest voor een klein formaat. De aquarelverf wordt niet alleen transparant gebruikt. Het wordt soms ook ‘dekkend' toegebracht, soms in combinatie met Chinese inkt. In deze expositie laat zij het meest recente werk zien, dit naast een beperkt overzicht van haar ontwikkelingsweg van de laatste jaren.