homelopendarchiefvooruitblik
galerienieuwsexpoverhalenlinksreizencontact
Openingstijden:

afhankelijk van het tentoonstellingsaanbod
Archief
Een Salut
zaterdag, 20 september 2008 - zaterdag, 01 november 2008

Aldrik Salverda

Al meer dan 35 jaar is Aldrik Salverda (1952) beeldend kunstenaar, woonachtig in Kielwindeweer in de gemeente Hoogezand-Sappemeer. Reden voor Galerie Werfkade 16 om Aldrik een overzichtstentoonstelling aan te bieden. 'Kwaliteit uit eigen regio moet je eren' is ons devies. Tijdens de tentoonstelling is werk vanaf 1981 te zien, het jaar waarin Aldrik van Academie Minerva uit Groningen kwam.

 

Mijn vraag aan Aldrik was hoe hij zijn vroegere werk beoordeelt. Aldrik: 'er is nog heel veel werk van vroeger waar ik nog erg blij mee ben, bijvoorbeeld dat grote doek daar. Het is losjes geschilderd en ik vind die rode krachtige kleur nog altijd prachtig'.

Een kleur die mij aan Spanje doet denken en nadat ik dat opmerk zegt Aldrik dat de verwijzing naar de Spaanse aarde niet toevallig is. De kleur van de Spaanse rode aarde ziet hij terug in het werk van Spaanse kunstenaars uit de middeleeuwen. Dit in tegenstelling tot de Vlaamse primitieven uit die tijd, die uitblonken door een zeer helder kleurgebruik. Aldrik voelt zich zeer tot de oude Spaanse meesters aangetrokken. Ook laat laat hij zich graag door 'beelden uit oude culturen’ inspireren. Beelden uit Latijns Amerika, uit Afrika, grottekeningen. Culturen met een geheel eigen vormentaal waain mensen zich toen uitdrukten.

 

Het oeuvre dat Aldrik heeft opgebouwd is breed: tekeningen, grafiek (houtdruk, zeefdruk, steendruk), schilderijen en ruimtelijk werk. Zijn brede benadering heeft min of meer ook een economische achtergrond, 'als het ene niet meer loopt of werkt, dan schakel ik over op een andere techniek’. Daarom vindt hij Picasso ook een held. Die heeft altijd ook heel gemakkelijk overgeschakeld op een andere techniek en op nieuwe stijlen en daardoor toonaangevend werd. Meer helden uit de hedendaagse kunst zijn Tapiès met zijn materieschilderijen, Armando, Klaas Gubbels en Joseph Beuys, kunstenaars die een grote zeggingskracht hebben.

 

De driehoek is een steeds terugkerende vorm in zijn werk. Ontleend aan het ruimtelijk werk dat Aldrik heeft gemaakt: wigwamvormen van tentobjecten. Tegenwoordig komen er ook meer blokken en vierkanten in zijn werk bij, de driehoeken vervagen. Dat zie je heel goed in de tekeningen die Aldrik tegenwoordig maakt. Het zijn prachtige verfijningen van vorm en kleur van zijn schilderijen en zijn grafiek. Tekenen heeft Aldrik op de academie geleerd. Hij werd op Academie Minerva aangenomen vanwege zijn zeefdrukken, een druktechniek die hij op de Vrije Academie in Den Haag geleerd heeft. Op grond van de kwaliteit van dat werk is hij aangenomen in het tweede jaar. In de loop van dat jaar vielen zijn docenten over het feit dat hij niet kon tekenen.  ‘Je kunt pas tekenen als je 1000 tekeningen hebt gemaakt’ was het advies. Aldrik ging aan de slag. Zowel rechtshandig als linkshandig en na een jaar lang gedisciplineerd oefenen beheerste hij ook die techniek. Daarna heeft hij gekozen voor de vrije richting en kreeg les van Martin Tissing, Karel Pelgrom en Wim Jonkman voor respectievelijk schilderen, ruimtelijk werk en grafiek. Aldrik studeerde overigens met op één na de hoogste cijfers af.

Het overschakelen van de ene techniek naar de andere ervaart Aldrik als een golfbeweging. ‘Als ik een poos geschilderd heb, dan krijg ik allerlei ideëen om daar iets mee in grafiek te doen en andersom’. Ook combineert Aldrik allerlei druktechnieken in één print. De houtdruk kenmerkt zich door de nerf van het hout. Een steendruk kan een bepaalde vorm heel goed nuanceren en door middel van een zeefdruk kunnen afbeeldingen overgebracht worden. Op deze manier kunnen de kwaliteiten van de verschillende druktechnieken in één print tot uitdrukking gebracht worden. Daar kan nog meer aan toegevoegd worden: schilderen, tekenen, enz.

 

Aldrik Salverda is één van de weinige kunstenaars die voor andere kunstenaars werkt. Opgeteld heeft hij voor ruim 250 kunstenaars ongeveer 350 drukwerken vervaardigd. Bekende namen zijn Jan van der Zee, Fie Werkman, Siep van den Berg, Jo van Dijk, Jan Loman en vele andere. Aldrik werkt nog altijd met een drukpers die hij van de erven van Jan van der Zee gekregen heeft.

Aldrik ziet het als een uitdaging om in de huid van een andere kunstenaar te kruipen en lijnvoering en kleurgebruik zo dicht mogelijk bij het originele werk te brengen. Hij hanteert daartoe verschillende technieken. Bijvoorbeeld door het maken van een foto van het werk en de afbeelding over te brengen op een film; op deze manier kan een bestaand werk afgedrukt worden. Tegenwoordig begeleidt Aldrik collega’s in het zelf aanbrengen van afbeeldingen op de zeefdruktransparanten, waardoor het werk meer ‘eigendom’ blijft van de desbetreffende kunstenaar.

 

Zoals meer kunstenaars geeft Aldrik ook les aan basischolen en instituten voor creatieve ontwikkeling. Het geeft hem veel voldoening te zien hoe mensen zich ontwikkelen. Kinderen maken afbeeldingen en kunnen vertellen wat er daar op gebeurt, terwijl volwassenen er geen beeld in kunnen ontdekken. Aldrik neemt zijn cursisten ook graag mee naar bepaalde galerieën (zoals de Internationale Grafiek Manifestatie van Galerie Werfkade 16) en tentoonstellingen.

 

‘Ik kan moeilijk nee zeggen’ vertelt Aldrik. Op een vraag of hij mee wilde werken aan een Sommer Akademie in Duitsland zijn tal van internationale contacten voortgekomen. Onder andere een samenwerking met de Tsjechische kunstenaar Pavel Richter. Grafici hebben trouwens veel internationale contacten. Eén van de redenen is dat er in veel landen manifestaties zijn waarvoor kunstenaars zich kunnen inschrijven. Op die manier bouwen sommige kunstenaar grote internationale netwerken op. Als voorbeeld noemt Aldrik Toon Wegner.

 

‘Wat maak je toch een mooie tekeningen’ wordt tegenwoordig vaak tegen hem gezegd. Laat u zich overtuigen en bezoek deze overzichtstentoonstelling die zaterdag 20 september om 17.00 uur geopend wordt.

In de grote ruimte is werk van hem zelf te zien. In de ‘Cantina’ hangt werk dat hij voor andere kunstenaars gemaakt heeft.

 

Wim Koeneman